W XX wieku życie muzyczne rozpadło się na niezliczone odłamy, z których każdy ma własne kanony i własny żargon. Jedne gatunki są bardziej popularne, inne mniej. Dwudziestowieczna muzyka poważna jest zaś dla wielu ludzi po prostu hałasem.
O historii powstawania tego hałasu Alex Ross potrafił napisać fascynującą książkę, nagrodzoną wieloma nagrodami i wyróżnieniami. Jest to nie tylko opowieść o utworach muzycznych i artystach, ale i o politykach, dyktatorach, milionerach, patronach sztuki i dyrektorach, którzy starali się wpływać na muzyków. A także o publiczności, która na zmianę podziwiała, odrzucała bądź ignorowała to, co czynili muzycy; o technologiach, które zmieniły sposób tworzenia i słuchania muzyki; i o rewolucjach i przemianach społecznych kształtujących świat, w którym działali i działają kompozytorzy.
Alex Ross jest krytykiem muzycznym magazynu „New Yorker” od 1996 r. Reszta jest hałasem to jego pierwsza książka. Została nagrodzona National Book Critics Circle Award, znalazła się także na liście nominowanych do nagród Pulitzera i Samuel Johnson Prize. W 2002 r. Alex Ross otrzymał stypendium Holtzbrinck Fellowship w American Academy w Berlinie, zaś w 2008 r. tytuł MacArthur Fellow.
SPIS TREŚCI
Przedmowa
Gdzie słuchać
CZĘŚĆ PIERWSZA: 1900-1933
Rozdział I. Złoty wiek
Strauss, Mahler i fin de siecle
Rozdział II. Doktor Faust
Sonberg, Debussy i atonalność
Rozdział III. Taniec Ziemi
Święto, folk i le jazz
Rozdział IV. Niewidzialni ludzie
Kompozytorzy amerykańscy od Ivesa do Ellingtona
Rozdział V. Zjawa z lasu
Samotność Jeana Sibeliusa
Rozdział VI. Miasto sieci
Berlin lat dwudziestych
CZĘŚĆ DRUGA: 1933-1945
Rozdział VII. Sztuka strachy
Muzyka w stalinowskiej Rosji
Rozdział VIII. Muzyka dla wszystkich
Muzyka w Ameryce za czasów Roosevelta
Rozdział IX. Fuga śmierci
Muzyka w hitlerowskich Niemczech
CZĘŚĆ TRZECIA: 1945-200
Rozdział X. Godzina zero
U.S. Army i muzyka niemiecka, 1945-1949
Rozdział XI. Nowy wspaniały świat
Zimna wojna i awangarda lat pięćdziesiątych
Rozdział XII. "Grimes! Grimes!"
Pasja Benjamina Brittena
Rozdział XIII. Park Zion
Messiaen, Ligeti i awangarda lat sześcdziesiątych
Rozdział XIV. Beethoven się mylił
Bop, rock i minimalizm
Rozdział XV. Zatopione katedry
Muzyka pod koniec wieku
Epilog
Podziękowania
Indeks nazwisk i dzieł
|